קליניקה לאוסטאופתיה - ריפוי ידני להקלה על כאבי גב ופגיעות ספורט

רח' עין חי 40 כפר מלל (בין כפר סבא להוד השרון) טל'  ~ 052-2817256




כל מה שרצית לדעת על ה"קנאק" ולא העזת לשאול

מאת ניר פלג  ביום 
שלישי, 01 דצמבר 2009 18:05  | 
       מאמרים -
       אוסטאופתיה

  מה זה קנאק?

 הקנאק והמיתוס

מי יכול להוציא קנאק?

כדאי או לא כדאי להוציא קנאק?

מה לעשות עם מפרקים שמוציאם קנאקים כל הזמן?

הגב תפוס אבל לא יוצא קנאק. מה לעשות?

 

מה זה קנאק?

כאשר אנו משלבים אצבעות, ומכופפים את כפות הידיים כלפי חוץ, נשמע רעש שאנו קוראים לו "קנאק". רעש דומה נשמע על מיטת הטיפולים של הכירופרקטור כאשר הוא עושה "מניפולציות" או כאשר אנו עושים במכוון תנועות סיבוב או מתיחה של השלד.

בכדי להבין מהו אותו קנאק, יש להבין מעט את מבנה השלד והמפרקים:

מפרק הוא נקודת חיבור בין שתי עצמות, המחוברות זו לזו ע"י רקמות חיבור ורצועות. את כל המפרקים בגוף עוטפות  קופסיות המלאות בנוזל סמיך, שקוף שנקרא "נוזל ממשחי" ("Synovial fluid") – זהו חומר הסיכה של המפרק.

בשל פעולות כימיות בשרירים, מצטבר גז בתוך הנוזל. הגז מתלכד לעיתים לבועיות. בועיות אלו נתקעות ומפריעות לתנועתיות של המפרק.
כאשר אנו מותחים את האצבעות, או כאשר מטפל מבצע "מניפולציה" על המפרק, העצמות מתרחקות זו מזו, הרווח בינהן גדל , הקופסית העוטפת את המפרק נמתחת והלחץ בתוכה יורד. כאשר הלחץ יורד מאד, הבועיות מתפוצצות. רעש "הפיצוץ" הוא בעצם הקנאק.

כאשר בועית אשר גרמה ל"תקיעה" של המפרק מתפוצצת, אנו חשים בהקלה בכאב ובאפשרות לתנועה משופרת.

לאחר הקנאק, מתחיל תהליך חדש של צבירת הגז בקופסית, תהליך זה נמשך כ 25-30 דקות, בהן לא ניתן "להוציא קנאק" נוסף.

 

הקנאק והמיתוס

א.      הוצאת קנאקים תגרום בסופו של דבר לדלקת כרונית (ארתריתיס)!
מיתוס זה לא הוכח מדעית. לא נמצא קשר בין חולים בארתריתיס ל"מוציאי קנאקים סדרתיים"
עם זאת, מתיחה חוזרת ונשנית של הגידים והרצועות יכולה לגרום לגמישות יתר ויכולה להוביל לבעיות אחרות. על כך בהמשך.

ב.       הוצאת קנאקים תגרום לרעידת אצבעות לעת זקנה! גם זה לא הוכח מדעית.

ג.        "החוליות זזו והכירופרקט החזיר אותן למקום בקנאק"
אז ככה, חוליות לא זזות, ואם כן זוהי בעיה חמורה שלא תיפתר באמצעות הקנאק. כאמור, הבועיות הנוצרות בקופסית שבמפרק גדלות ו"תוקעות" את המפרק ומפריעות לתנועתיות שלו. הקנאק מפוצץ את הבועית ומסייע לפתרון הבעיה.

 

מי יכול להוציא קנאק?

אמנם רבים יכולים להוציא קנאק בעצמם או לסייע לחבריהם בעניין, אבל יש בכך משום סיכון.

כאשר מדובר במפרק גדול כגון מפרק בעמוד השדרה, באגן, בצוואר, יש צורך במיומנות אותה רכשים בלימודים ממושכים. לימודי אוסטיאופתיה נמשכים 4 שנים ולא בכדי. יש להכיר את כל ההשלכות, היתרונות והסכנות שבביצוע פעולה כזו או אחרת על הגוף.

בעיות של בריחת סידן, פריצות דיסק מסויימות, קיבועים טריים ועוד מהוות דגל אדום ואסור לעשות מניפולציות. כמו בכל מקרה של טיפול רפואי או אלטרנטיבי, אם אינך יודע/ת מתי את/ה מסכן/ת את זולתך, אל תיגע/י!

האוסטיאופת יבדוק את המטופל וישאל את כל הנחוץ לדעת לגבי ההיסטוריה הרפואית בכדי להחליט אם מותר או אסור לטפל באמצעות מניפולציות היוצרות את הקנאקים הנ"ל.

כדאי או לא כדאי להוציא קנאק?

כפי שכבר נכתב, מניפולציה היוצרת "קנאק" יכולה לסייע לשפר תנועתיות של מפרק תקוע. זאת בהנחה כמובן, שהמטפל מיומן ויודע מה הוא עושה.
אלה הרגילים להוציא בעצמם קנאק מהגב למשל, יכולים למעשה להוציא קנאק כלשהו, אך הבועית התקועה, המהווה את מקור הבעיה נשארת במקומה. במצב זה, לא יחול שיפור ניכר בתנועתיות, מה שיוביל לניסיונות חוזרים ונישנים. עם זאת, המתיחה המוגזמת הנדרשת להוצאת הקנאק יכולה לגרום נזק.

מכיוון שהפעולה מותחת רצועות וגידים, הגזמה תוביל למתיחת יתר וגמישות יתר ובעקבותיהן החלשות של רצועות החיבור וסיכון לפריקות.
רוצה לאמר – מניפולציה היא פעולה שיש לבצע במידה וע"י מי שהוסמך לכך! אין להגזים וזה לא תמיד טוב.

 

מה לעשות עם מפרקים שמוציאים קנאקים כל הזמן?

לאלה מאתנו השומעים קנאק בכל פעם שהם מכופפים ברכיים או מזיזים את הצוואר, מומלץ לחזק את השרירים באזור. שרירים חזקים יותר יחזיקו את כל מבנה השלד יציב יותר ויאפשרו פחות תנועתיות יתר של המפרקים. אותה תנועתיות הגורמת להימתחות הקופסית, התפוצצות הבועיות והשמעת הקנאקים.

 

הגב תפוס אבל לא יוצא קנאק. מה לעשות?

"הגב כואב, הכל תקוע, אבל הקנאק מסרב לצאת! ניסיתי לבד, ביקשתי מחברים. כלום! אפילו הכירופרקט לא מצליח !"

נכון שמניפולציה היא כלי טיפולי אך הוא אינו היחיד, וכאמור, הגזמה או הפעלת כח יתר רק על מנת להוציא את הקנאק המיוחל עלולים להיות מסוכנים.

ישנן דרכים נוספות בהן המטפל יוכל להקל על הכאבים – מתיחות עדינות, הנעת מפרקים מבוקרת, לחיצות על נקודות מפתח, עיסוי ועוד.

מצד שני – פעילות גופנית ותרגילים ממוקדים ומבוקרים לאזור הכואב יעזרו גם הם.

 

יש לך שאלות נוספות? שאל אותי בפורום או בדף שלי ב facebook

 

בברכת בריאות שלמה ונטולת כאבים

ניר פלג D.O

זכויות יוצרים © 2010 ניר פלג | קליניקה לאוסטאופתיה - ריפוי כאבי גב, פגיעות ספורט
| XHTML | CSS | מפת אתר