דלקת? מה זה בכלל?

Updated: Jun 25, 2020

דלקת הנגרמת כתוצאה מפגיעה (inflammation) - חיונית להחלמת הגוף. עם זאת, ללא טיפול נאות היא יכולה להתפתח ולהוות בעיה.

פגיעה יכולה להיות מתיחת שריר, סיבוב מפרק, קרע בגיד / שריר / רצועה, מכה חזקה, פריקה של מפרק, פריצת דיסק וכד'.

בדלקת מסוג זה, מומלץ הטיפול האוסתיאופטי.

דלקת זיהומית – Infection

פלישה של אורגניזמים מחוללי מחלה אל תוך הגוף. אורגניזמים אלה כוללים חיידקים, נגיפים, חד-תאיים, פטריות וכד'.

הגורם המזהם יכול לעבור במגע ישיר עם חולה, כגון נשיקה או מגע מיני; על-ידי טיפות הנפלטות בשיעול או עיטוש; באמצעות נושא מחלה (וקטור), כגון בעל-חיים או חרק; על-ידי אכילה או שתייה של מזון מזוהם; או מאם לעובר או לתינוק. גם אורגניזמים שחיים באדמה או כקומנסלים על פני הגוף יכולים לגרום זיהומים. אורגניזמים יכולים לחדור אל הגוף דרך פצעים או קרומים ריריים. האורגניזמים המזהמים מתרבים וגורמים מחלה על-ידי הרס תאים או הפרשת רעלנים. לאחר תקופת דגירה מופיעים תסמינים. טיפול תרופתי יעיל ברוב המקרים, מלבד בזיהומים נגיפיים מסוימים. (אינפומד)

דלקת – Inflammation

תגובת הגוף לפציעה או לזיהום, המתבטאת באודם, נפיחות, חום וכאב ברקמה הפגועה. כלי הדם באזור הפגוע מתרחבים, כך שזרימת הדם מוגברת. תאי דם לבנים נכנסים לרקמה ומתחילים לבלוע חיידקים וחלקיקים זרים אחרים. תאים אחרים מסלקים את התאים המתים, לעיתים תוך יצירת מוגלה, וכך מתחיל תהליך הריפוי. בנסיבות מסוימות לא חל ריפוי ומתפתחת דלקת כרונית. (אינפומד)

כיצד יש לטפל בפגיעה על מנת להבטיח ריפוי ללא סיבוכים?

טיפול ראשוני:

ישנן שתי גישות:

האחת מעודדת שימוש בקרח להקפאת המקום הפגוע. "דלקת" = דליקה, בעירה. הקרח מקרר את הדליקה, מרדים ומרגיע את המקום, מאלחש את קצות העצבים ומפיג את הכאב. כאשר הכאב פוחת, השרירים המכווצים המגנים על האזור מפני תנועתיות נרגעים אף הם ומתאפשרת רגיעה של האזור כולו. יש לשים קרח לרבע שעה כל שעתיים.

הגישה שניה טוענת שיש לחמם את המקום – החימום מרחיב את כלי הדם ומאפשר זרימת דם טובה יותר. גישה זו עדיפה בדלקות כרוניות כגון דלקת פרקים.

האם יש לחבוש את המקום הפגוע ?

חבישה מגבילה את התנועתיות. כשלא מניעים את המפרק הוא משדר פחות כאב, עם זאת, השרירים מתנוונים ויכול להיגרם נזק ארוך טווח. הנעת המפרקים חיונית לשמירה עליהם. כמובן שיש לעשות זאת בזהירות. הנעת יתר תגרום לגוף להגן על עצמו עוד יותר והשרירים עלולים להתכווץ עוד יותר. מומלץ לגשת לאוסטיאופת שיניע את המפרקים ידנית בצורה מבוקרת שתמנע נזק, תקל על הכאב ותזרז את ההחלמה.

מה בדבר מנוחה?

מנוחה חיונית על מנת לתת לאזור הפגוע זמן להחלים. עם זאת יש לשמור על תנועתיות מה בכדי למנוע ניוון.

ומה עוד בנוגע לאוסתיאופטיה?

האוסטיאופתיה אינה מתייחסת לדלקת עצמה אלא לגורמים ולתופעות הנלוות לה: שרירים תפוסים, תנועה מוגבלת וכד'. הטיפול בהתאם – הנעת המפרקים, שחרור השרירים וכד'.

יתרונו של הטיפול האוסתיאופטי שהוא אינו מתרכז אך ורק באזור הפגוע. בעת פגיעה נוצרת תגובת שרשרת המשפיעה בסופו של דבר על האיזון הכללי של הגוף. לדוגמא - ברך פגועה תשפיע על היציבה כולה ועשויה לגרום לכאבי גב, כתף פגועה תשפיע על הצוואר וכד'. ההתייחסות אל הגוף כמכלול מבטיחה טיפול יעיל ואפקטיבי יותר.

האם ניתן לטפל מיד לאחר הפגיעה? לא צריך לתת למקום לנוח?

מומלץ לטפל בכל פגיעה מיידית על מנת למנוע התפתחות דלקת ארוכת טווח ונזק.