top of page
Search
  • Writer's pictureניר פלג

בעד ונגד תרופות לכאבי גב

Updated: Jul 14, 2020

האם כדאי או לא כדאי לקחת תרופות נוגדות דלקת לאורך זמן ומהן תופעות הלוואי?

------

הרבה מטופלים פונים אלי בשאלה האם כדאי או לא כדאי לקחת תרופות על פי עצת רופאים.

באיזה תרופות מדובר?

ברוב המקרים השאלות מתייחסות לתרופות משככי כאבים או נוגדי דלקת (NSAID) הניתנות על ידי אורטופדים במצבים של כאבי גב (או כאבים בכלל). משככי כאבים אלו הן תרופות שמאלחשות את הכאב בגב. נותנים אותן כדי להקל על המטופל ולאפשר לו לנהל אורח חיים נורמלי.

2 חסרונות ללקיחת תרופות

  • באופן כללי, תרופות אלו אינן פותרות את הבעיה המכנית שהיא זו שגורמת לכאב בדרך כלל, והכאב עלול לחזור עם סיום לקיחת התרופה. הן מהוות הקלה זמנית בלבד.

  • נטילה של תרופות לאורך זמן ובכמויות גבוהות עלולה לגרום לתופעות לוואי: בעיות בכבד, בקיבה, בלב ועוד

תרופות נוגדות דלקת אלו מפזרות את הדלקת שנוצרת באיזור הכאב. על ידי פיזורה, הכאב יורד.

מהי דלקת?

בחלוקה גסה, ישנן שני סוגי דלקות:

  • דלקת זיהומית (INFECTION)

  • דלקת שנגרמת כתגובה של הגוף פציעה (INFLAMMATION)

דלקות הנגרמות כתגובה לפציעה, מכה, פריצת דיסק הן נפוצות יותר מאשר דלקות זיהומיות שגורמות לכאבים. במקרה של דלקת זיהומית אני לא מטפל ומפנה לרופא ללקיחת אנטיביוטיקה.

דלקת כתגובה לפציעה היא תהליך הבראה שהוא חיוני לגוף. בעקבות פציעה, מכה, תזוזה או פריצת דיסק מתפתחת דלקת בגוף והיא מנסה להתגבר על הפגיעה. במקרים מתונים הגוף אכן מבריא, הדלקת נעלמת והכאב נעלם. במקרים של פגיעה חריפה, הדלקת הופכת לכרונית וגורמת לרקמה צלקתית באזור, מתח שרירי, רגישות בקצות העצבים וחוסר תנועה באזור הפגיעה עקב כאב. כל אלה גורמים לכאב ממושך.

מתי כן כדאי לקחת תרופות?

במקרה של פגיעה חריפה, לקיחת תרופות נוגדות דלקת יכולה להיות יעילה, אולם יש לקחת בחשבון שהדלקת נגרמת לרוב בעקבות תזוזה מקרוסקופית בשלד, ואם הכאבים חוזרים לאחר לקיחת התרופות, סימן שיש לטפל בפגיעה עצמה על מנת להיפתר מן הכאבים. גם במקרים של צורך בהקלה זמנית דחופה מומלץ לקחת תרופות.

לסיכום

התרופות מטפלות בסמפטום בלבד ולא מרפאות את הבעיה שגורמת לכאבים. לכן, מומלץ להיעזר בטיפול אוסטאופתי על מנת להחזיר תנועה למקום הפגיעה כמה שיותר מהר, להגביר את ההזנה הדמית לאיזור וכך להביא לתהליכי ריפוי מהירים ומוצלחים יותר.

בהרבה מקרים, המדד להצלחת טיפול אוסטאופתי הוא הפחתת הצורך בתרופות.



39 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page