top of page
Search
  • Writer's pictureניר פלג

פציעות ספורט נפוצות: שרירים תפוסים, שבר ביד ודורבן

Updated: Jul 14, 2020

סקירה של פציעות ספורט נפוצות וריפוין באמצעות טיפול אוסטאופתיה.

------

פציעות ספורט ניתן לחלק לשתי קבוצות:

  • פציעות ספורט הנובעות מעומס יתר על הגוף: מתיחת שריר, תסמונת המנהרה הקרפלית, מרפק הטניסאי, דלקת בגיד, קרע ברצועה, שבר מאמץ, דורבן.

  • פגיעות ספורט הנובעות מטרואומה, נפילה, מכה או חבלה: שבר ביד, פריקת כתף, נקע.

עומס יתר

במהלך של אימון ובניית כושר, מאמץ גופני גורם לקרעים מיקרוסקופיים בשרירים שבזמן מנוחה ותזונה נכונה הם נבנים מחדש, מתחזקים וכך מגדילים את מסת השריר. עומס יתר נגרם כאשר מעמיסים על הגוף מאמץ רב מדי ממה שהוא יכול לשאת, ולא נותנים לו את זמן המנוחה שהוא צריך. הגוף לא מצליח לשקם ולחזק את הקרעים שנגרמו באימון, דבר המוביל לאורך זמן לפציעה: מדלקות כרוניות ועד קרע ברצועה, קרע בשריר או קרע בגיד. עומס יתר יכול לגרום גם לפגיעה בעצמות, למשל שבר מאמץ.

פציעות ספורט הנובעות מעומס יתר קורות לא רק בשרירים ובעצמות, כי אם גם בגידים ורצועות, בעיקר מביצוע פעילות פיזית שיטתית המפעילה עומס חוזר ונשנה על איבר מסוים.

שרירים תפוסים

"שרירים תפוסים" הוא מונח עממי לפגיעות ספורט בהן היחידות המוטוריות של השריר (מס' סיבי שריר שמתכווצים) נתקעות במצב מכווץ. השריר נתקע כאשר נגרם עומס יתר על שרירים חלשים ונוצרת חומצת חלב אשר לא מתפזרת.

פעולת שריר

תנועה בגוף היא פעולה מכנית של כיווץ שריר אשר נגרמת כתוצאה מפעולה כימית. בשריר יש חלבונים הנקראים אקטין מיוזין, שהם חלק מהיחידה המוטורית של השריר. כאשר השריר עובד, הוא מייגס את היחידות המוטוריות שלו לפעולה והן אלו שגורמות להתכווצות השריר ולהפעלתו. בפעולה הכיווץ, האקטין נכנס לתוך המיוזין ויוצר את פעולת הכיווץ. בכל הפעלה של שריר נוצרת חומצת החלב, אך היא מתפזרת באופן מלא כאשר המאמץ אינו גבוה ומספיק דם וחמצן מגיעים לשריר. במקרה של פעילות מאומצת, לא מגיע מספיק חמצן לשריר כדי לפזר את חומצת החלב והיא מצטברת בשריר. היחידה המוטורית (האקטין מיוזין) גם לא מקבלת מספיק חמצן ונשארת במצב מכווץ. השרירים נתפסים וגורמים לכאב.

במצבים מסוימים, שרירים תפוסים יכולים להישאר מכווצים לאורך זמן רב, אפילו מספר חודשים. ללא טיפול, הכאב הופך להיות כרוני, השרירים מתקצרים ומאבדים מהאלסטיות שלהם, דבר שיכול לפגוע ביציבה של הגוף.

האם שרירים נתפסים בלי קשר לפעילות גופנית מאומצת?

כל שריר בגוף יכול להיתפס ללא קשר לפעילות גופנית מאומצת ולגרום לכאב כרוני. שרירים תפוסים קורים ממספר גורמים: שרירים חלשים שאינם עומדים בעומס—גם של פעילות יומיומית, חוסר בויטמינים ומינרלים כגון: מגנזיום ועודף בסידן בשריר, מתח נפשי, יציבה לא נכונה לאורך זמן ועוד.

דורבן

דורבן היא פציעה של עומס יתר, אך היא אינה בהכרח פציעת ספורט. היא נגרמת כתוצאה ממבנה כף רגל מולד הבנוי מקשת גבוהה ורצועה קצרה. מנגנון בלימת הזעזועים של הרגל פועל כך שבמצב של הליכה, קשת כף הרגל משתטחת כלפי מטה ומותחת עד למקסימום את רצועת כף הרגל. כאשר הרצועה קצרה מדי, היא אינה מסוגלת להימתח עד הסוף והיא יוצרת לחץ באיזור החיבור עם העצם. הלחץ יוצר הסתיידות ודלקת במקום, וזהו הדורבן.

טראומה

פגיעות ספורט הנובעות מטראומות נגרמות מסיבות שאינן תלויות במצב הגוף כגון נפילה, נחיתה לא טובה מקפיצה וכדומה. אולם, במקרים רבים הטראומות נגרמות כתוצאה מעומס יתר, כאשר השרירים חלשים או עייפים, הם אינם מייצבים את המפרקים באופן אופטימלי וזה מוביל לפגיעות ספורט נפוצות: נקע, קרע ברצועה וכדומה.

שברים בעצמות: שבר ביד, שבר ברגל

שבר ביד ושבר ברגל כתוצאה ממכה או נפילה הם שכיחים מאוד. הטיפול המקובל הוא קיבוע, גבס או חבישה למשך שלושה שבועות לפחות. לאחר שלושה שבועות, מורידים את הגבס ובדרך כלל, כאשר מדובר במקרי שבר קלים או פשוטים, שולחים את המטופל הביתה למנוחה, וזהו למעשה כל הטיפול.

במשך שלושה שבועות, האיבר והמפרקים הסמוכים לו מקובעים, אין תזוזה במקום, השרירים נחלשים, אין זרימת דם טובה ואין חילוף חומרים אופטימלי. בנוסף, טווח התנועה באיזור מצטמצם.

לכן, לאחר שמורידים את הקיבוע, מומלץ לבוא לעבור שיקום כדי להחזיר את טווח התנועה למפרק ובכך להזרים את הדם למקום, להגביר את חילוף החומרים ולחזק את השרירים. ללא טיפול שיקומי, זמן ההבראה מתארך וקיים סיכוי שטווח התנועה לא יחזור במלואו.

אוסטאופתיה לטיפול ומניעת פגיעות ספורט

  • לשמר את הגוף במצב טוב יותר.

  • למנוע פציעות וירידה בטווח תנועה.

  • לרפא ולהחזיר תנועה לרקמה פגועה.

  • להמריץ ולשפר ביצועיים ספורטיביים.

  • להאריך חיי פעילות ספורטיבית.

בין אם מדובר בפגיעות ספורט של עומס יתר או של טראומה, בטיפול אוסטאופתיה נעבוד על תנועות עדינות של המפרק על מנת לנסות ולהחזיר את התנועה הפיזיולוגית שלו. על ידי כך נשפר את זרימת הדם למקום, נפזר את הדלקת ונזרז את תהליכי הריפוי. בנוסף, ינתנו תרגילי שיקום על מנת לשמר את הישגי הטיפול.

השפעות חיוביות של טיפול אוסטאופתי

  • זרימת דם משופרת.

  • מתיחת שרירים.

  • החלמה מהירה מפגיעות ספורט ומניעה של פגיעה תמידית.

  • שיפור הגמישות וטווח התנועה.

  • הקלה על כאב ורגיעה.

הזמינו אצלי טיפול

טל' לקביעת תורים ולהתייעצות פרטית: 052-2817256




50 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page