פריצת דיסק: טיפול אוסטאופתי מאפשר חיים ללא כאבים

ניסיתם כבר הכל? טיפול אוסטאופתי הוא ריפוי במגע להקלה על כאבי פריצת דיסק.

לא חייבים לסבול. אפשר להקל על הכאב ולחיות חיים טובים עם פריצת דיסק.

כיצד טיפול אוסטאופתי מקל על הכאב?

• באמצעות טכניקות ידניות של הזזה, מניפולציות, מתיחות ולחיצות, אשר יכולות לתקן תזוזות מיקרוסקופיות של חוליות ומפרקים, טיפול ידני מוריד את הלחץ העצבי הנובע מפריצת דיסק ומקל על הכאב.

• טיפול אוסטאופתיה מטפל בהשפעות הפיזיות של כאבים ממושכים: שחרור שרירים מכווצים, תיקון הליכה עקומה, וחיזוק שרירים חלשים.

• אוסטאופתיה מתקנת את היציבה והתנועתיות הלקויה אשר מעצימות את התהליכים של פריצת דיסק.

• האוסטאופת מדריך אתכם להתנועע נכון ולבצע תרגילים ושינויים באורח חייכם על מנת לשמר את תוצאות הטיפול ולמנוע מהכאב לחזור.

מהו טיפול אוסטאופתי?

אוסטאופת משתמש בידיו כדי ללחוץ, להניע, להזיז ולמתוח את השרירים ומערכת השלד על מנת להחזיר את עמוד השדרה למצב בריאותי טוב.

טיפול אוסטאופתי מחלץ חוליות שנתקבעו, משחרר שרירים תפוסים שמקבעים את התנועה שלכם, משפר זרימת דם, מזרז את תהליכי הריפוי של הגוף ומוציא אתכם ממעגל של כאבי הגב.

בתחילה, הטיפול שלי מתמקד בהוצאת המטופל ממעגל הכאב.

כתוצאה מהכאב הגוף נכנס למתח, השרירים מתכווצים ומונעים תנועה חופשית. ברגע שאין תנועה, ההזנה הדמית לאיזור פריצת הדיסק יורדת ותהליכי הריפוי מאטים ומתעכבים. הגוף מנסה למצוא תנוחה נוחה ללא כאב, ולכן היציבה שלכם משתנה והאיזון בין השרירים משתנה. בנוסף, השרירים נחלשים ולא מתפקדים כמקודם.

כאשר המטופל יוצא ממעגל הכאב, הדלקת סביב פריצת הדיסק מתפזרת מהר, התנועה בין החוליות חוזרת להיות תקינה, יש מקום לדיסק שפרץ לזוז ולשחרר את הלחץ מהעצב. הכאב יורד ומפסיק.

אני ממליץ להגיע לטיפול ידני כמה שיותר מהר עם גילוי הבעיה, מהסיבה שדיסק פרוץ נוטה להסתייד ולהתקשות עם הזמן והטיפול הופך קשה ובעייתי יותר. ניתן לטפל בפריצת הדיסק בצורה מכנית באמצעות אוסטאופתיה יחד עם לקיחת התרופות. הטיפולים אינם נוגדים אחד את השני או מפריעים אחד לשני.

כיצד מתרחשת פריצת דיסק?

חוליות

עמוד השדרה בנוי מ-33 חוליות (7 חוליות צוואריות, 12 חוליות חזה, 5 חוליות מותן, 5 חוליות עצה שהתאחו לחוליה אחת ו-3 או 4 חוליות זנב). החוליות בנויות מגוף חוליה וקשת. כאשר החוליות מתחברות זו על זו נוצרת תעלה.

חוט השדרה

חוט השדרה, המורכב מכל העצבים שיוצאים מהמוח, עובר בתעלה זו. בצד הקדמי ובצד האחורי של תעלת חוט השדרה, עוברות רצועות שמטרתן בין השאר לשמור על החוט, ואת כל חוט השדרה עוטפת מעטפת קשיחה, שהיא למעשה קרום חיצוני של המוח, שנועדה לשמור עליו (DURA MATTER).

הדיסק

בין החוליות, מהחוליה הראשונה ועד לחוליה האחרונה של חוליות המותן, יש דיסק אשר מורכב מחומר ג'לטיני. המטרה של הדיסק הבין-חוליתי היא למנוע זעזועים בעמוד השדרה, להוות חומר שיכוך בין החוליות כדי שהתנועה תהיה חלקה, ולשמור על מרווח בין-חוליתי כדי לאפשר יציאה של שורשי העצבים אל האיברים הגוף.

הדיסק עצמו בנוי מגרעין ומטבעות אשר נכרכות סביב הגרעין. הגרעין מורכב מהחומר הג'לטיני ואילו הטבעות סביבו עשויות מחומר סיבי. לדיסק אין הזנה דמית ישירה, ולכן, עם השנים הדיסק מתייבש ומאבד מהאלסטיות שלו. תהליך ייבוש זה גורם לטבעות סביב הגרעין להיקרע, ועומס קבוע גורם לגרעין להידחק לכיוון הקרע. קרע של הטבעות יכול להיגרם לא רק משחיקה טבעית כי אם גם מיציבה לא נכונה לאורך זמן, הרמת משאות בצורה לא נכונה, ישיבה לא נכונה, אימון כושר לא נכון וכדומה.

בלט דיסק ופריצת דיסק

הטבעות מתחילות להיקרע בדרך כלל מהחלק הפנימי לכיוון החלק החיצוני שלהן. כל עוד הטבעות החיצוניות שלמות תזוזת הדיסק יוצרת מעין בלט, זהו בלט דיסק. הטבעות מאבדות את צורתן העגולה היפה ומקבלות מעין גבשושית. ברגע שנקרעות הטבעות החיצוניות, גרעין הדיסק (החומר הג'לטיני) פורץ החוצה (החלק האדום בתמונה) וזוהי למעשה פריצת דיסק.

פריצת דיסק אחורית היא זו שגורמת לכאבים. הגרעין פורץ לכיוון הרצועה הקדמית ששומרת על חוט השדרה (שהזכרנו קודם), נדחק על ידה לאחד הצדדים ויוצר לחץ על שורשי העצבים. הכאב שאתם מרגישים הוא הלחץ של הדיסק שפרץ על שורשי העצבים. הכאב נוצר באותו איבר שהעצב מעצבב אותו. על פי מיקום הכאב בגוף ניתן להעריך פחות או יותר באיזו חוליה נוצר הלחץ וכך לאתר את מיקום פריצת הדיסק.

מה מרגיש אדם הסובל מפריצת דיסק?

אדם הסובל מפריצת דיסק ירגיש כאב מקומי באזור החוליה שבה מתרחשת פריצת הדיסק, או שהוא ירגיש הקרנה לפי מיקום החוליה בה פרץ הדיסק: הקרנה לזרועות, לידיים, למפשעה, לרגליים, לברכיים, לכפות הרגליים ועוד.

אם פריצת הדיסק היא צווארית, ההקרנה תופיעה באזור הכתפיים, שכמות וזרועות. אם הפריצה היא בחוליות המותניות, ההקרנה תהיה לאיזור האגן, עכוז ולאורך הרגליים. סוגי הקרנה נפוצים הם כאב, צריבה, שריפה, נימלול, חוסר תחושה, הירדמות, דקירות. הכאב הוא בדרך כלל אזורי ולא נקודתי.

כיצד מאבחנים פריצת דיסק?

כאשר מטופל מתלונן על כאבים מסוג זה, הוא בדרך כלל נשלח לצילום רנטגן ולמיפוי עצמות. ניתן גם לבצע בדיקה אורטופדית ידנית כדי לבדוק תנועה, רפלקסים ועוד. פריצת דיסק מאובחנת על ידי צילום CT או MRI.

כיצד ניתן לטפל בפריצת דיסק?

לאחר שפריצת דיסק מתרחשת, לא ניתן להחזיר את הדיסק למקומו, והטיפול מתמקד בהורדת הלחץ מהעצב, הפסקת הכאב ושיקום המטופל על מנת שיחזור לחיים פעילים ללא כאב.

טיפולים קונבנציונליים

אורטופד יטפל בתרופות נוגדות דלקת (שאינן סטרואידים או אופיאטים), או בתרופות נרקוטיות, אשר פועלות על חוט השדרה וגורמות לנתק בהולכה העצבית כך שתחושת הכאב לא תגיעה למוח. לא רצוי ליטול תרופות כל החיים מכיוון שהן עלולות לגרום להתמכרות ולתופעות לוואי שבסופו של דבר עלולות לפגוע באיברים אחרים בגוף. כנסו לבעד ונגד תרופות למידע נוסף.

ניתן לתת זריקות להורדת כאב, למשל זריקת וולטרן. כמו כן, ניתן לתת זריקות מקומיות באיזור הכאב על בסיס סטרואידים, או זריקות אפידורליות הניתנות ישירות לתוך עמוד השדרה.

רק כ-2% מהאוכלוסית הסובלים מפריצת דיסק באמת זקוקים לניתוח גב דחוף. אנשים שסובלים, בעקבות פריצת הדיסק, מחוסר שליטה על סוגרים או שמגיעים לשיתוק מלא בגפה המוקרנת זקוקים לניתוח. מעבר לזה, פריצת דיסק ניתנת לטיפול ידני ללא התערבות כירורגית מיידית.

בטיפול קונבנציונלי נעשה שימוש בחומרים כימיים ותרופות אשר גורמים לתופעות לוואי בטווח הארוך.

בטיפול קונבנציונלי לרוב לא נעשה ניסיון לאתר את הסיבה לפריצת הדיסק ולטפל בה (בין אם זו יציבה וישיבה לקויים, תנועתיות לקויה בעקבות פציעה, שרירי גב חלשים וכדומה).

טיפולים טבעיים

טיפולים משלימים נפוצים הם בין היתר פיזיותרפיה, כירופרקטיקה, אוסטאופתיה, דיקור סיני ורפלקסולוגיה (כנסו למה ההבדל בין אוסטאופתיה, כירופרקטיקה ופיזיותרפיה על מנת לעמוד על ההבדלים).

• טיפול אוסטאופתי הוא טיפול טבעי ללא תופעות לוואי.

• טיפול אוסטאופתי מזרז את תהליכי הריפוי ועוזר לגוף לשקם את עצמו.

• טיפול אוסטאופתי הוא יעיל בגלל טכניקות ידניות אשר מתקנות את התנועה במפרקים.

• טיפול אוסטאופתי מרגיע ומשפר את ההרגשה הכללית.

לייעוץ והזמנת תורים

טל' לקביעת תורים ולהתייעצות פרטית: 052-2817256

ניר פלג D.O, אוסטאופת, רח' עין חי 40 כפר מלל (בין כפר סבא להוד השרון)