מה ההבדל בין אוסטאופתיה, כירופרקטיקה ופיזיותרפיה?

אלו הם בין הטיפולים המשלימים הנפוצים ביותר לכאבי גב, אך מה הכי כדאי?

הדומה: אוסטאופתיה מול כירופרקטיקה

• שתי השיטות מיועדות לאבחן ולטפל בכאבים בגוף, לא רק בכאבי גב כפי שנהוג לחשוב.

• שתי השיטות משתייכות לתחום רפואה משלימה והן הוליסטיות מעיקרן, הווה אומר המטפל מוצא את מקור הבעיה דרך הסתכלות על מכלול האדם, תזונתו, פעילותו הגופנית, מצבו הנפשי וכדומה. בבסיס שתי התפישות היא האמונה כי הגוף יכול לרפא את עצמו.

• שתי השיטות שואפות לטפל במקור הבעיה ולאפשר לגוף לרפא את עצמו, ולא רק להעלים סימפטומים כמו תרופות למשל.

• בשתי השיטות שיטת הטיפול היא ידנית ונעשית באמצעות טכניקות מכניות של מניפולציות ("קנאקים"), הנעת מפרקים ושרירים, גידים ורצועות, שיפור טווח תנועה, מתיחות ולחיצות.

• שתי השיטות מוכרות ומיושמות בעולם כולו ומהוות טיפול מקובל לכאבי גב, כאבי ראש, בעיות מפרקים ושרירים, פגיעות ספורט ועוד.

השונה: אוסטאופתיה מול כירופרקטיקה

• במהלך טיפול כירופרקטיקה, הכירופרקט מתרכז בעיקר באזור עמוד השדרה, ואילו אוסטאופת נפרש על כל הגוף ויכול לעבוד גם על שחרור שרירים ומרכזי לחץ באיברים הפנימיים.

• על פי כירופרקטיקה, כאבים בגוף נובעים מחוסר איזון, הפרעות או לחצים על העצבים בעמוד השדרה, ועל כן הטיפולים הידניים מתמקדים בעיקר בגב תוך כוונה לטפל דרך עמוד השדרה בגוף כולו. על פי אוסטאופתיה כאבים בגוף נובעים מחוסר תנועה בין מפרקי הגוף כולו, לא רק בגב, ובין נקודות מגע בין איברים פנימיים (למשל נקודת מגע בין הכבד לקיבה). טיפול אוסטאופתי ידני שואף להסיר חסמים בין כל מפרקי הגוף והוא חולש על כל הגוף.

• האוסטאופתיה משתמשת במניפולציות ("קנאקים") רק כעוד טכניקה טיפולית ולא כעיקר הטיפול. (בטיפול אוסטאופתי לא בהכרח נשתמש במניפולציות ולא מתבססים על זה).

פיזיותרפיה

פיזיותרפיה הוא מקצוע טיפולי שמטרתו מניעה, הקלה וטיפול במגוון רחב של בעיות במערכת התנועה. הטיפול כולל טכניקות ידניות, אלקטרותרפיה, הידרותרפיה, תרגילי גמישות וחיזוק. פיזיותרפיה שונה מאוסטאופתיה בכך שהיא נוטה להשתמש במיכון חשמלי ותרגילי אימון ופחות מתמקדת בטיפול ידני. פיזיותרפיה הוא מקצוע פרא-רפואי כמו אוסטאופתיה וכירופרקטיקה, אך הוא השתלב כחלק מהמערכת הרפואה הקונבנציונלית באופן יותר עמוק מאשר כירופרקטיקה או אוסטאופתיה.

אז מה כדאי?

לא ניתן לייעץ למטופל איזו שיטה מתאימה לו יותר מבין השלוש. שלוש השיטות מוכרות ומיושמות בעולם כולו. אני ממליץ לתת יתר חשיבות לאיכות המטפל, בין אם הוא או היא באים מעולם אוסטאופטיה, כירופרקטיקה או פיזיותרפיה, מאשר לשיטה מסוימת.

עמדתי כאוסטאופת, והסיבה שבחרתי לעסוק באוסטאופתיה, היא שטיפול אוסטאופתי מתייחס לכל הגוף ולכן הוא יסודי ועמוק יותר. כאב באיזור מסוים יוצר תגובת שרשרת לשאר הגוף, משנה את היציבה ואת חלוקת העומסים ולכן חשוב להסתכל על הגוף כמכלול ולטפל דרך כל האיברים המעורבים ודרך כל מגוון הטכניקות הידניות שקיימות.